Onderzoekspublicaties
Bakker, C. (2025). De onderwijsveranderaar als normatieve professional. In F. Cornelissen (Ed.), Maak samen je eigen onderwijs: Veranderen, vernieuwen en verbeteren voor schoolteams (pp. 20-29). Boom.
Bakker, C., & van Dongen, M. (2025). Het waarom en waartoe van onderwijsinnovatie: een normatieve reflectie. In F. Cornelissen (Ed.), Maak samen je eigen onderwijs: Veranderen, vernieuwen en verbeteren voor schoolteams (pp. 14-19). Boom.
Banning, B., Kienstra, N. (2025), Het ethisch perspectief. Ethisch reflecteren en handelen in de klas. In: Markus Davidsen (red.), Nieuwe werelden openen. Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie, Zwolle: Ten Brink Uitgevers, 152-177.
Davidsen, M.A., red. (2025). Nieuwe werelden openen: Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie. Zwolle: Ten Brink Uitgevers.
Davidsen, M.A. (2025), Inleiding: Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie. In: M.A. Davidsen (red.), Nieuwe werelden openen: Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie, Zwolle: Ten Brink, 8-19.
Davidsen, M.A. (2025), Het fenomenologisch perspectief: Hoe zitten religieuze tradities in elkaar?. In: M.A. Davidsen (red.), Nieuwe werelden openen: Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie, Zwolle: Ten Brink, 74-97.
Emans, A., Oolbekkink-Marchand, H., Bakker, C., & de Bruijn, E. (2025). Teacher Agency in the Dynamics of Educational Practices: A Theory Synthesis. Frontiers, 9, Article 1515123. [DOI] [Portal]
Friso, S., Lozano Parra, S., van Braak, M., Bakker, C., & de Graaff, R. (2024). Teacher subjectification as a pedagogical unavoidability. In Higher Education Brought To Life (pp. 50-51).
Kienstra, N., C. Melisse & M. van Dijk-Groeneboer (2024). Humankind as the Image of God: a cognitive semantic application of Genesis 1:1–2:3 in the classroom, British Journal of Religious Education, DOI: 10.1080/01416200.2024.2436956.
Kienstra, N. (2024). Metody nauczania w edukacji etycznej w Holandii, Acta Universitatis Lodziensis Folia Philosophica Ethica-Aesthetica-Practica, 107-118. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.05.
Kragten, L., Langeloo, A., Bakker, C., & Wolfensberger, M. (2025). Exploring the Interplay between Community Building and Competition in Honors Education: A scoping review. Journal of Advanced Academics, 36(3), 406-434. [DOI]
Lieshout, F. van, & Bakker, C. (2025). Onderwijsinnovatie: elkaars normatieve posities onderzoeken en bevragen. In F. Cornelissen (Ed.), Maak samen je eigen onderwijs: Veranderen, vernieuwen en verbeteren voor schoolteams (pp. 61-69). Boom.
Melisse, C. N. Kienstra & M. van Dijk-Groeneboer (2025). A cognitive-semantic engagement with a biblical text in religious education and youth ministry: Designing exercises to initiate a narrative dialogue, Journal of Youth and Theology, 1-29. DOI:10.1163/24055093-bja10083.
Ossewaarde-Lowtoo R., Kienstra, N., Gude, A., Hale, I., Zimmermann, K. (2024). Educating to Wholesome Selves. Tilburg Series 6, 22-34.
Van Deursen-Vreeburg, J. (2024). Vacare: From Lectio Divina to Contemplative Reading: Making space for the personal formation of secondary school students. Journal of Religious Education, 72(2). https://doi.org/10.1007/s40839-024-00232-5
Van Deursen-Vreeburg, J., Avest, I. T., Renkema, E., van Dijk, J., & Cornelisse, R. (2025). Het persoonlijk perspectief: De levensbeschouwing van leerlingen. In: M. A. Davidsen (red.), Nieuwe Werelden openen: Perspectieven op Levensbeschouwing en Religie (pp. 21-49). Ten Brink.
Van Deursen-Vreeburg, J., Roebben, B., Stüttem, M. & Vloebergs, S (2025). Re-Learning Listening as a Contemplative Practice of the Religious Education Teacher. The Wisdom of Benedict, Hadewijch and Eckhart, in: Bert Roebben, Marina Kiroudi & Barbara Niedermann (red.). Designs of Meaning. Religious Educational Research under Construction. Herder. (open access)